Renault Estafette 1969

Veterantræf i Roskilde. Det er veteranen til venstre.

Netop hjembragt. Nummerpladerne er skiftet ud med historiske sorte plader.

Bilens farver er lige så originale som chaufføren !!!

Good Look Concour til Classic Race Århus. En udklædningskonkurrence hvor man skal være udklædt tidstypisk i forhold til bilen.

Tidstypisk udklædning. Den gamle franskmand m. baguette og Renault cocnac.

Fræsning og boring af gevindhuller i manifold.

Den nye karburator krævede større boltafstand.

Ventildæksel males.

Nyt topstykke affedtes og klargøres.

Gevindet til temperaturføleren passede ikke. Det gør det nu!

Der manglede et gevind til vandpumpen. Så laver vi bare et.

Nye originale ventiler. Indsugningsventilerne er større end de oprindelige.

Nye ventilfjedre.

Renault 12 topstykket er nu lige til at montere.

Topdødpunktet på cyl. 1 udmåles for nyt tændingsmærke.

Motoren er nu færdig og ombygget til en Renault 12 model på 1289ccm. Strømfordeleren også udskiftet til elektronisk tænding.

Motoren tunet så "motorhjelmen" ikke kan lukkes,

Næste project er at få PORTET topstykket. Dvs. overflødigt gods skal slibes væk fra indsugningskanalerne, så flowet i motoren forbedres.

Den lyse kant langs ventilsædet er et sted hvor der dannes hvirvler i gasblandingen. Den skal fræses bort.

Det forbedrede "åndedræt" vil give højere ydelse og bedre benzinøkonomi.

Der er nok at gå i gang med. Kanter, grater, grimme støbeskæl og ujævne overflader skal alt sammen slibes bort

Tuningsmesteren har lovet en effektforøgelse på mindst 10 %.

Ny termostat og vandpumpepakning bliver monteret.

Sa kom delene hjem fra tuneren. Manifoldet er planslebet.

Manifoldets kanaler er også slebet og portene er tilpasset så de passer med topstykket.

Overfladerne er ikke spejlblanke. Det skal de heller ikke være. Benzindampene skal nærmest "holdes i live" undervejs.

Både indsugning og udstødning er slebet og pudset.

Til sidst blev der slebet 0,6 mm at topstykket. Kompressionsforholdet hævet fra 8,5:1 til 9:1.

Gisselfeld Motorshow 2013.

Lidt frankofil har man vel lov at være.

Mange tilskure var interesseret i Futte.

Renault-træf på Tåsinge 2013.

2 Estafetter og en bus.

Nye gardiner.....

og auto pude.

Klar til langtur. Bemærk den nye radio og kaffekrus.

Nye tidstypiske runde sidespejle.

Motoren manglede kompression på den ene cylinder.

så (næsten) nye cylindre og stempler blev monteret.

Topstykket afmonteres.

Bundkarret afmonteres.

Plejlstængerne er nu tilgængelige for demontering.

"Våde forringer" er nemme at pille op af motorblokken.

De gamle stempler var nu ikke så dårlige, men kompressionen var alligevel forbedret pænt efter reparationen.

Kølevandskammeret nu rengjort og klar til montering af foringerne.

Højden af cylindrene justeres ved hjælp af papirpakninger i forskellig tykkelse.

Stemplerne monteres i cylindrene.

Lejeskålene smøres.

Foringerne monteres.

Plejlstængerne momentspændes.

2014 sæsonen begynder træls. Futte skal have lavet pladearbejde og lakeres.

Bulen skal rettes ud.

Hele køkkenet er fjernet, for at pladesmeden kan komme til.

Det blev næsten vinter før Futte var klar. Bemærk nu med bagkofangere.

Bremser og hjulophæng fik en ordentlig omgang. Nu klar til 2015 sæsonen.

Renault træf på Hampen sø camping 2015.

Michael fra Nordsjælland er en køber, som jeg kun kan være tilfreds med.

Sorgen at skille sig af med Futte måtte skylles ned med lidt rødvin.

Jeg købte bilen i feb. 2012. Den skal fungere som transporter for min crosskart, beboelse når jeg kører løb, og så ellers bare drive lidt rundt til veterantræf og ferie.
 Den er istandsat i 2003 hvor den blev indrettet som autocamper. Bilen findes kun i meget lille antal i DK, men f.eks. i Holland og Frankrig er den absolut kult-bil. Der afholdes træf med typisk omkring 60 deltagere.
Jeg er i gang med div. opgraderinger af motor, el-anlæg mm. Maskinen bliver nu forbedret til Renault 12 niveau. Dvs. 1289ccm. i stedet for de oprindelig beskedne 956ccm. Karosseriet lider lidt efter en del år på de europæiske landeveje, men det må klares med pletvis "paintjob og boddywork".
I løbet af sommeren 2013 er elanlæget blevet opgraderet med nyt servicebatteri, sikringsholdere for og bag, ny radio m. højtalere, pladearbejde i venstre dørkarm, tætning af taget samt nye foringer og stempler.

2014 blev der ikke kørt meget i Futte. Renovering at bremser og hjulophæng varede næsten hele sommeren.

2015 var vel nok den bedste sæson. Stort set en hel problemfri sommer uden væsentlige reparationer. Fantastisk nydelse at køre 6000km med høj cigarføring.

Efteråret 2015 måtte jeg indse, at ''Futte" måtte have en ny ejer. Rust i bunden var så fremskreden at den trængte til komplet renovering, hvilket jeg ikke selv havde tid til. Desuden kan jeg ikke få den indendørs, så pladearbejde var ikke muligt at udføre. Sørgeligt at skille sig af med sin bedste ven, men jeg havde ikke noget valg.

Futte blev solgt til en veteranentusiast i Nordsjælland, som har renoveret den til perfekt stand.

palle wøldike 01.09.2015 13:25

flot estafette fin billedeserie

Ole 07.11.2012 13:53

Det er bedre end at kikke billeder i en Haynes instruktionsbog

| Svar

Nyeste kommentarer

29.03 | 17:32

Hej Gert. Jeg har 3 programmer fra Sophienholm 1970, men du optræder ikke på startlisterne. Jeg har nok misset et løb. Øv.

28.03 | 21:45

Hej det er meget sjovt at se, jeg kørte på sopienholmbane i1970 og blev nr 2 til Dm . Vi var 16 sidevogne til start Gert og Thorkild Andersen fra FAM

21.06 | 18:32

Derfor vil jeg gerne bruge en ældre crosssidev. som jeg kan lave smallere.
Det nænner jeg ikke med Waspprojektet

21.06 | 16:05

Hej Ove. Kan du ikke ruge den Wasp du har til trial. Jeg mener nu godt nok at en trial sidevogn skal være mere let og spinkel.